Myślę, że właśnie trafiłaś na tę stronę, bo szukasz kogoś, kto pomoże Ci napisać teksty dla Twojego biznesu. Może nawet wpisujesz w Google copywriter sprzedażowy, copywriter wyniki, conversion copywriting. I trafiasz w tym wszystkim na mnie. No dobrze, ale zanim zapytasz o spektakularne liczby, zatrzymaj się na chwilę.
Potrzebujesz strony i tekstów, które przynoszą Ci zamówienia i przelewy na konto? Pomogę Ci!
Napisz do mnie i porozmawiajmy.
Sylwia Rospondek | teksty sprzedażowe • strony internetowe • blogi & newslettery
Jeśli szukasz kogoś, kto obieca Ci złote góry i 1 000 nowych klientów do piątku – to chyba źle Cię wyszukiwarka poprowadziła. Ale jeśli chcesz budować markę w zgodzie ze sobą, z czułością i bez udawania – rozgość się, tu jest Twoje miejsce. I czytaj dalej, jak pracować z copywriterem w 2025 roku – bo podzielę się tutaj z Tobą dobrymi praktykami, które sprawdziły się u mnie i moich klientek.
Spis treści:
- Jak pracować z copywriterem w 2025 roku – 10 dobrych praktyk
- Co już się nie sprawdza?
- Czujesz to? Przejdź od razu tutaj i zobacz, jak pomagam
Działam w tej branży od ponad 9 lat i mam na koncie praktycznie same pozytywne opinie – myślę więc, że moje podejście się sprawdza. Myślę też, że sporą część tych praktyk możesz przełożyć także na inne współprace z ekspertkami od grafiki, strategii, pozycjonowania czy swoimi mentorkami.
Działając tak długo na tym rynku, widzę, że z roku na rok współpraca z copywriterem wygląda inaczej. Kiedyś wystarczyło napisać Dzień dobry, ile kosztuje tekst?, może wymienić jeszcze kilka generycznych wiadomości o portfolio i wycenie, i czekać na gotowca. I wielu klientów tak zaczynało rozmowę ze mną – a potem dziwili się, że zadaję inne pytania. Dużo pytań! O cele marki, o wartości, o podejście. Dziś, na szczęście, coraz mniej osób się temu dziwi.
Moje podejście do tworzenia treści na zlecenie w zasadzie zawsze się różniło od podejścia innych copywriterów-freelancerów. Z roku na rok widzę jednak, co działa najlepiej u moich klientek i coraz bardziej kładę nacisk na inne rzeczy, niż pozostali.
Na szczęście też coraz więcej osób szuka czegoś i kogoś więcej niż tylko krótkiego tekstu na jutro oraz podwykonawcy, który napisze dokładnie to, co chcesz i jak chcesz, tylko na własnej klawiaturze.
I bardzo dobrze, bo wartościowe słowa powstają tam, gdzie jest autentyczność, zaufanie i partnerska, równa relacja. W 2025 roku to właśnie te praktyki sprawdzają się najlepiej – i właśnie tak możesz pracować ze mną. A teraz opowiem Ci o 10 dobrych praktykach we współpracy z copywriterem w 2025 roku.
Jak pracować z copywriterem w 2025 roku? Dobre praktyki, dzięki którym ta współpraca Ci się opłaci
1. Zanim napiszesz pierwszą wiadomość – sprawdź, kim jest ten copywriter
Powiem Ci, jak to jest u mnie. Poświęciłam sporo czasu, by dobrze opisać moją ofertę i umieścić ją razem z portfolio i opiniami tak, żeby łatwo było znaleźć te informacje (na mojej stronie internetowej, w przypiętych postach na Instagramie). Nie bez powodu – chcę, żebyś mogła jak najszybciej i najłatwiej zapoznać się z tymi informacjami i na ich podstawie stwierdzić, czy chcesz pracować z kimś takim, jak ja.
I większość copywriterów udostępnia te informacje tak, żebyś mogła od nich zacząć. Jeśli zależy Ci na udanej współpracy, która będzie dla Ciebie lekka, przyjemna i przyniesie Ci oczekiwane wyniki, poznaj nieco lepiej tego wybranego copywritera. Zanim napiszesz wiadomość, zerknij na jego stronę, portfolio, przeczytaj kilka tekstów, sprawdź opinie. Bądź proaktywna – żeby potem nie tracić czasu na pytania, na które mogłaś sama znaleźć odpowiedzi w minutę.
Niezależnie od tego, jak znalazłaś tę osobę – czy z polecenia, czy obserwujesz ją na Instagramie, czy trafiłaś na nią po słowach kluczowych. Myślę, że nawet w takiej sytuacji nic nie tłumaczy lenistwa i tego, że nie sprawdzasz podstawowych informacji, które masz podane na tacy. Jeśli potem w pierwszej wiadomości o to wszystko pytasz i oczekujesz, że wybrany copywriter będzie Ci to wszystko podsyłać na życzenie – być może tak się stanie. Ale ci naprawdę dobrzy copywriterzy premium, którzy mają stałych klientów i mało przestrzeni na nowe projekty, zwykle nie mają czasu do marnowania go na generyczne rozmowy i podawanie informacji, które są u nich łatwe do znalezienia bez większego wysiłku. Dla mnie to też jest filtr, który mówi, że najpewniej nie jesteś moją klientką – bo jeśli nie sprawdzasz, czy mamy podobnie, to najpewniej nie masz oczekiwań, które składają się właśnie w moją ofertę.
Zanim więc zaczniesz rozmowę, rozejrzyj się i zobacz, czy sposób pisania, wartości, sposób współpracy Ci odpowiada. To jak pierwsza kawa na żywo – po prostu chcesz wiedzieć, z kim rozmawiasz. Jeśli współpraca ma być relacją, a nie tylko bezosobową transakcją, to pamiętaj, że po drugiej stronie jest człowiek, a nie tylko podwykonawca. Jeśli masz podobne podejście, jak ja, to super, jesteś w dobrym miejscu.
2. Opowiedz jak najwięcej o sobie, swojej marce i podejściu
Im więcej informacji podasz o swojej marce, odbiorcach, wartościach i celach, tym lepszy efekt końcowy. Dla mnie to podstawa – wolę wiedzieć, co jest dla Ciebie ważne, niż zgadywać i bawić się w jasnowidza, który brief wypełniony słowami nie wiem i odpowiedziami na 2 słowa w każdym pytaniu musi zamienić w działający tekst na landing page.
Podziel się swoją historią i wartościami. Im więcej wiem o Tobie, o Twojej marce, o tym, jak pomagasz i komu – tym lepiej mogę oddać w treściach Twój unikalny głos i podejście. I tym łatwiej będzie mi przyciągnąć Twoich idealnych klientów.
3. Pozwól copywriterowi doświadczyć
To jest rzecz, która zmienia bardzo wiele. Jeśli zależy Ci na udanej współpracy i skutecznych, autentycznych treściach, opisujących Twój produkt lub usługę, daj je przetestować copywriterowi. Dzięki temu będzie mógł zobaczyć, jak działasz i lepiej zrozumieć doświadczenie Twojego klienta. To ogromna wartość dla obu stron: najmocniejsze teksty powstają z autentycznego zrozumienia, jak pomagasz, a nie z domysłów.
Tu nie chodzi o to, by dostać za darmo coś, za co inni płacą. Chodzi o doświadczenie pracy z Tobą, zobaczenie Twojego unikalnego podejścia i przełożenie go na unikalny głos Twojej marki. O odkrycie tego, co Twoi klienci widzą na pierwszy rzut oka, a Ty może nie wiesz, że to jest dla nich tak wyraźne – i cenne. Dzięki temu teksty będą szczere i prawdziwe.
4. Pracuj na zasadach partnerskich i równych
Lubię mówić, że mój biznes to mój dom. Jeśli przychodzisz do mnie jako do ekspertki, jesteś gościnią w moim domu. Jeśli poczujesz się u mnie swobodnie, dobrze ugoszczona, zostaniesz na dłużej, prawda? Ale też – jeśli przychodzisz do mnie, nie zaczynasz wizyty od przestawiania mebli, zaglądania do każdego pomieszczenia i dyktowania, czym mam Cię poczęstować. Raczej czekasz na to, co ja zrobię i jak poprowadzę spotkanie.
I we współpracy z copywriterem też tak to powinno działać. Przychodzisz, mówisz, czego potrzebujesz i czekasz na to, jak ekspert, do którego przyszłaś, poprowadzi dalej rozmowę. Jeśli coś jest dla Ciebie ważne – mówisz o tym, ale nie narzucasz tonu rozmowie i nie dyktujesz warunków. Nie narzucasz wyceny, nie decydujesz, czy zapłacisz z góry, czy z dołu, nie zmuszasz do spotkań i rozmów telefonicznych – tylko raczej dostosowujesz się do warunków, które oferuje wybrany przez Ciebie ekspert.
Krótko mówiąc: nie wchodzisz w rolę szefowej copywritera, która musi mu wszystko narzucić, tylko przychodzisz jako klientka i pozwalasz copywriterowi poprowadzić Cię zgodnie z jego podejściem i procesem.
Chodzi o to, że najlepsze efekty daje praca ramię w ramię. Copywriter wnosi swoje doświadczenie, Ty – wiedzę o swojej branży i marce. Wspólnie szukamy rozwiązań, zamiast udawać, że hierarchiczne układy (Ty jako szefowa, copywriter jako podwykonawca, czyli w zasadzie klawiatura na wynajem, która ma napisać wszystko co do kropki zgodnie z Twoimi oczekiwaniami) cokolwiek wnoszą. Bo nie wnoszą – jedynie tłumią doświadczenie i kreatywność copywritera. Nie dają mu w pełni rozwinąć skrzydeł.
Lubię prowadzić rozmowę z Tobą według mojego procesu – bo przetestowałam go setki razy i wiem, że działa. Lubię zadawać pytania. Lubię czasem wywrócić brief do góry nogami i zacząć od końca, gdy intuicja mi podpowiada, że właśnie tam znajdę to, co najciekawsze.
Zaufaj mojej wiedzy i doświadczeniu (w tej chwili, kiedy publikuję ten artykuł, to już 9 lat). Pracuję z empatią, ale też z dojrzałością. No i znowu mamy filtr: jeśli lubisz mieć kontrolę nad każdym krokiem tego procesu i przecinkiem – możemy się nie dogadać. Jeśli nie masz czasu pisać i w zasadzie chcesz tylko kogoś, kto zrobi to za Ciebie, ale pod Twoje dyktando – lepiej, żebyś tworzyła treści z chatem GPT.

5. Daj przestrzeń na kreatywność i inicjatywę
To w zasadzie rozwinięcie poprzedniego punktu: nie musisz wszystkiego planować i decydować, jak dokładnie ma wyglądać tekst. Przychodzisz do eksperta, więc pozwól mu na świeże spojrzenie i inne rozwiązania.
Ty przychodzisz z cenną wiedzą o swojej marce, ale skoro przychodzisz do copywritera, który tworzy treści – zakładam, że chcesz skorzystać z jego wiedzy, doświadczenia i pomysłowości. Ty świetnie znasz swój rynek i ofertę, ale dobry copywriter najlepiej wie, w jaki sposób o nich opowiadać, żeby wyróżnić Cię na tle podobnej konkurencji i chwycić za serce Twoich odbiorców (i zamienić ich w klientów na lata).
6. Mów wprost o swoich oczekiwaniach i wrażeniach
Dobra komunikacja to podstawa. Jeśli coś jest niejasne – pytaj. Jeśli coś Twoim zdaniem wymaga poprawki – powiedz konkretnie. I daj copywriterowi wyjaśnić, dlaczego tak zrobił, bo może jednak jego pomysł będzie bardziej skuteczny? Wspólne szukanie najlepszych rozwiązań działa dużo lepiej niż sztywne wytyczne.
Bądź gotowa na dialog. Zadawaj pytania i dziel się wątpliwościami wprost, zamiast pisać, że jesteś zadowolona, a potem nagle rezygnować z powodów finansowych… i pojawiać się na stories innego copywritera jako jego klientka. Albo w grupie z ogłoszeniem, że szukasz innego copywritera. Ten świat jest mały i na bank Twój poprzedni copywriter się dowie. Jeśli powiesz wprost – łatwiej będzie Wam wypracować dobre rozwiązanie i naprawić współpracę we właściwym momencie. Jeśli każesz się domyślać – sytuacja się nie zmieni. A niesmak pozostanie…
Widzisz, w takiej współpracy 1:1 z copywriterem też jest bardzo ważna Twoja szczerość, autentyczność i feedback prosto z serca – nawet jeśli nie zawsze od razu w 100% pozytywny.
7. Doceniaj proces, nie tylko efekt końcowy
Myślę, że w wielu kwestiach w życiu droga i proces są równie ważne jak efekty – a często nawet ważniejsze. W tworzeniu treści dla Twojej marki również. Viral? Spektakularne wyniki już po pierwszym tekście? Jasne, mogą się zdarzyć – ale to nie one są celem samym w sobie.
Najważniejsze jest to, żebyśmy wspólnie opracowały Twoją unikalną komunikację, którą poczujesz Ty i Twoi idealni klienci. Żeby Twoje treści były Twoje i budowały relacje z Twoimi najlepszymi odbiorcami. Żeby te treści wychodziły z Twojego serca, bo wtedy będziesz w stanie utrzymać spójną komunikację także tam, gdzie sama tworzysz.
A wyniki przyjdą jako efekt uboczny Twojej autentyczności i szczerości wobec odbiorców. Wyniki przyjdą, jeśli Twoje treści będą prawdziwe, Twoje i poruszą Twoich idealnych klientów. Ale nie obiecuję cudów na wczoraj – bo nie wierzę w szybkie triki. Mogę Ci za to zaoferować szczere relacje z Twoimi potencjalnymi klientami, ich zaufanie i lojalność – bo kiedy raz przekonasz ich do swojego pierwszego produktu, zostaną Twoimi klientami na lata.
8. Zaufaj ekspertowi
Zakładam, że nie przychodzisz do copywritera tylko po to, żeby napisał to, co Ty chcesz, bo Ty nie masz na to czasu. Prawda? Przychodzisz do copywritera, bo wierzysz, że ma wiedzę, doświadczenie i wyczucie, jak mówić o Twojej ofercie, żeby wzbudzić zaufanie Twoich klientów. Ale Ty też musisz mu zaufać, że wie, co robi – a skoro wybrałaś dobrego copywritera, a nie pierwszego lepszego, jaki się trafił, to chyba chcesz mu swój projekt powierzyć w całości?
I właśnie dlatego daj copywriterowi wolną rękę tam, gdzie możesz. Profesjonalista wie, jak połączyć Twoje cele z potrzebami Twoich odbiorców. Wie, że musi pomóc Ci połączyć 2 najważniejsze rzeczy: to, kim jesteś i jak mówisz oraz to, z kim chcesz pracować i jak możesz tych właśnie odbiorców przekonać.
9. Dostosuj się do zasad współpracy
Copywriterzy tacy, jak ja, którzy działają od wielu lat, zwykle mają już z góry określone zasady współpracy – w jaki sposób prowadzą rozmowę z Tobą i od rozmowy przechodzą do realizacji, jak wyceniają swoją wiedzę i doświadczenie zdobywane przez te wszystkie lata, kiedy wystawiają fakturę czy w jaki sposób poznają Twoją markę.
Przykładowo – ja mam swój określony proces rozmowy z klientką, która pyta o treści sprzedażowe (oczywiście, jak każda rozmowa – zawsze nieco się różni, bo to w końcu interakcja z różnymi osobami, ale pewne elementy i ich kolejność pozostają stałe) oraz cennik i jasne zasady, kiedy i w jakiej formie przyjmuję płatności. I staram się zawsze wyjaśnić to przejrzyście krok po kroku, żebyś wiedziała, czego się spodziewać. Żebyś była gotowa na kolejne kroki i wiedziała, co jest potrzebne, żeby otrzymać treści i móc je opublikować.
10. Szanuj czas i kompetencje
Dobre treści wymagają czasu i zaangażowania. Jeśli zależy Ci na jakości, bądź cierpliwa i otwarta na proces ich tworzenia. Choćbym bardzo chciała (bo lubię domykać zadania), nie jestem w stanie w 1 dzień napisać dla Ciebie treści na landing page w stylu sales letter na 40 000 znaków, jeśli dopiero dziś zaczęłyśmy rozmawiać.
Muszę poznać Twoją markę, ofertę, klientów i przenalizować to wszystko, wyciągnąć wnioski. I dopiero wtedy zabieram się za tworzenie – wersji roboczej. A od wersji roboczej do finalnej czekają nas jeszcze co najmniej 2 tury mojej własnej korekty i redakcji, plus potem czas na Twój wkład i komentarze.
No i weźmy też pod uwagę to, że bardzo dbam o to, żeby nie pracować umysłowo po 12 godzin dziennie – dla Twojego i mojego dobra. 🙂
Co już się nie sprawdza?
- Pisanie wiadomości Dzień dobry, ile kosztują teksty? bez sprawdzenia, z kim rozmawiasz, jak ten wybrany przez Ciebie copywriter pisze i czy Wasze wartości się zgadzają. Dzisiaj najpierw sprawdzasz, kto to, z kim pracował i jak pisze, a potem dopiero piszesz – gdy wiesz, że nadajecie na podobnych falach.
- Oczekiwanie, że copywriter poda Ci wszystko na tacy bez Twojego udziału i zaangażowania. Że Ty zapytasz Ile kosztują teksty, a copywriter od razu domyśli się, że chcesz treści sprzedażowe na landing page kursu online oraz jego szczegółowy cennik, portfolio i rekomendacje. Jeśli chcesz poznać wyniki, statystyki, dotychczasowe projekty – u mnie to wszystko jest transparentne i dostępne w kilku kliknięciach na mojej stronie. I super, jeśli sprawdzasz to sama, zanim jeszcze do mnie napiszesz – bo wtedy od samego początku łatwiej nam się rozmawia.
- Dyktowanie warunków od pierwszej rozmowy i brak zaufania do procesu copywritera. Przychodzisz do specjalisty – zaufaj jego specjalistycznej wiedzy. Przecież lekarzowi nie mówisz, jak ma Cię leczyć i za ile, prawda?
- Skupienie wyłącznie na liczbach i szybkich wynikach. Rozumiem, że biznes to nie ma być kreatywne i kosztowne hobby, ale wierzę w wyniki, które przychodzą jako skutek uboczny przemyślanej, dobrej i autentycznej komunikacji z empatią – czyli z wejściem w buty Twojego odbiorcy. I koncentrującej się na jego mocnych stronach (to wiesz / to potrafisz / to możesz osiągnąć), zamiast wyliczania mu braków na landing page’u (tego nie masz / tego nie wiesz / to Ci nie wychodzi…) I właśnie na tej odpowiedniej komunikacji się koncentruję – bo to podstawa. Na niej powinniśmy się skupiać, a nie na wynikach za wszelką cenę – bo wyniki przyjdą, jeśli tylko zadbamy o podstawy.
- Masowe, szybkie zlecanie tekstów bez rozmowy o wartościach i celach marki. Budowa domu też nie zaczyna się od dachu, prawda? Zaczyna się od kupienia działki, uporządkowania i wylania fundamentów. I w tworzeniu treści również bardzo ważne są te fundamenty – ustalenie Twoich wartości, celów, tego, komu i jak pomagasz. I z kim nie chcesz pracować. Dopiero wtedy mogę opracować dla Ciebie skuteczne treści.
Czujesz to?
Nie bez powodu!
Jeśli chcesz budować markę na wartościach, szukasz swojego głosu i wierzysz, że sprzedaż to nie cel sam w sobie, a efekt uboczny dobrej, unikalnej komunikacji – jesteś w dobrym miejscu. Jeśli wierzysz, że w hałaśliwym świecie online wcale nie musisz krzyczeć, stosować presji, manipulacji i wytykać swoim odbiorcom braków, żeby coś od Ciebie kupili – napisz do mnie.
Chcesz zobaczyć, jak wygląda taka współpraca w praktyce? Odezwij się – z przyjemnością Ci opowiem, jak możemy wspólnie stworzyć coś, co będzie naprawdę Twoje. Pokażę Ci, jak można pisać autentycznie – po Twojemu, nie po mojemu. Bo najważniejsze jest to, żebyś była dumna z tego, co i jak mówisz światu.
A jeśli chcesz być na bieżąco, to zostaw swój e-mail i poznaj moje autorskie metody tworzenia wartościowych, autentycznych treści, które przyciągają Twoich idealnych klientów!
Dostaniesz też w prezencie mój najnowszy Niezbędnik strony www, który pomoże Ci ruszyć ze stroną internetową lub jej aktualizacją. ❤️
Tu jest Twój Niezbędnik strony www ⬇️

Chcesz zacytować fragment tego artykułu lub opublikować jego zrzut ekranu? Możesz to zrobić tylko wtedy, gdy mnie oznaczysz (@sylwiarospondek.copywriter na Instagramie, linki do pozostałych social mediów znajdziesz na dole strony głównej) oraz wstawisz w treści link do źródła (czyli tego artykułu). W sprawie cytowania większych fragmentów i reprodukcji całości - napisz do mnie.